INWE UGent

Dynamische link Excel - Latex

3 Reacties 1878 Gelezen
Dynamische link Excel - Latex
« Gepost op: 15 december 2015, 11:40:48 »
Heeft iemand enig idee hoe cellen uit Excel kunnen gelinkt worden binnen een latex-document?

Het is mijn bedoeling om berekeningen binnen Excel uit te voeren en deze automatisch te kopiƫren naar Latex zodat, wanneer er iets aan een berekening verandert, deze automatisch in de latex-file worden aangepast. Het gaat dus om een dynamische link van Excel naar een latex-file.

Offline amo-ej1

• ind. ing. inf.
  • Moderator
  • (void *)
    • http://www.de-brauwer.be
Re: Dynamische link Excel - Latex
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2015, 15:27:54 »
Je hebt natuurlijk 'automatisch' en automatisch. Wat ik in zo'n geval zou doen is min of meer hetvolgende:
  • excel en latex sources naast elkaar zetten
  • mooi makefile ernaast die a.o pdflatex gaat oproepen.
  • een stukje logica in dat 'buildproces' stoppen dat uw .tex sourcre update met de inhoud van uw excel. In eerste intantie zou'k gaan voor iets python-achtigs, en bvb een template engine (cheetah of jinja2) gebruiken.  Moest dat niet lukken (en dan vrees ik vooral naar de koppeling python-excel) iets analoogs doen in excel vba. T.t.z. uw tex maak je 'n template en vanuit vba open je de template en vul je hem in de met de resultaten.
Alternatief kan je ook opteren om uzelf gewoon 'n met stok hard te slaan omdat je excel gebruikt  >:D

int main(){ return *((int *)0);}

« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2015, 10:36:52 »
Je hebt natuurlijk 'automatisch' en automatisch. Wat ik in zo'n geval zou doen is min of meer hetvolgende:
  • excel en latex sources naast elkaar zetten
  • mooi makefile ernaast die a.o pdflatex gaat oproepen.
  • een stukje logica in dat 'buildproces' stoppen dat uw .tex sourcre update met de inhoud van uw excel. In eerste intantie zou'k gaan voor iets python-achtigs, en bvb een template engine (cheetah of jinja2) gebruiken.  Moest dat niet lukken (en dan vrees ik vooral naar de koppeling python-excel) iets analoogs doen in excel vba. T.t.z. uw tex maak je 'n template en vanuit vba open je de template en vul je hem in de met de resultaten.

Bedankt voor de opties, maar ik denk dat ik voor de stok moet gaan. Ik ben geen informatica student en kan er dus niet veel van maken ;) Ik was eerder opzoek naar een Latex-Package om dit te doen.

Ondertussen heb ik ook deze Latex-package gevonden (Perltex - https://www.ctan.org/pkg/perltex ). Het laat toe om Perl te gebruiken binnen Latex. Ik zal niet doen alsof ik daar veel van weet van Perl is voor mij een totaal onbekende taal, maar het zou moeten toelaten om bij elke Latex-build de cellen binnen Excel te laten controleren en de output aan te passen indien nodig. Echter is het me niet gelukt voor het te installeren. Er moet iets gebeuren om het latex bestand in perl te laten builden (denk ik) maar ik weet niet hoe ik dit moet doen. Moest er iemand dat kennen / kunnen zou de hulp zeer geapprecieerd worden.

Alternatief kan je ook opteren om uzelf gewoon 'n met stok hard te slaan omdat je excel gebruikt  >:D

Welk ander rekenprogramma zou jij dan aanraden om de berekeningen te maken en voor simpele integratie binnen Excel?

Offline amo-ej1

• ind. ing. inf.
  • Moderator
  • (void *)
    • http://www.de-brauwer.be
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2016, 10:41:32 »
Het hangt natuurlijk af van uw use case en wat ge precies probeert te doen. Vandaag de dag heb ik had de ambitie om eens met jupyter te gaan spelen, vergelijk het met 'n soort maple die je kan koppelen naar eender welke onderliggende taal, vooral hip in 't data analyse wereldje.

Perltex zal uw probleem ook wel wat oplossen, maar die oplossing lijkt me nogal eind-jaren-90 (qua technologie stack maar ook qua gebruiksvriendelijkheid).

int main(){ return *((int *)0);}